Afgelopen juni deed ik een digitale detox van een maand, want ik vond dat ik iets té vaak op een schermpje zat te staren. En dan ben ik volgens mij zelfs iemand bij wie het allemaal wel mee valt.

Ik was nieuwsgierig. Of ik het makkelijk of moeilijk zou vinden. En daarom maakte ik een digi-detox-plan voor juni 2019 en kreeg wonderwel ook man en kinderen aan boord.

In dit blog ga ik je vertellen hoe het was en hoe jij het ook kunt doen. Want het is een aanrader, een maand geen digitale input, dat kan ik je wel vertellen.

digitale detox header afbeelding monique op scherm

De aanleiding

Ik ben een enthousiaste informatieverzamelaar, ik vind het heerlijk om nieuwe informatie tot me te nemen, boeken te lezen, inspirerende filmpjes te kijken en naar goede interviews te luisteren. En daar is op zich niets mis mee, maar soms is het wat veel. Dan is er weinig tijd over om ook echt wat te doen met die mooie inzichten en ideeën die ik heb opgedaan. Wat me doet denken aan deze mooie uitspraak van inspiratiekaarten.nl:

“De bevrediging die (spirituele) kennis je geeft vormt een valkuil voor je zolang je die kennis niet leeft”.

www.Inzichtkaarten.nl



En daarnaast ben ik zo´n type dat het heel moeilijk vindt om te focussen als er veel afleiding is en laten we wel wezen, social media zoals facebook zijn erop gericht je aandacht af te leiden. Zo´n platform heeft één doel en dat is om jou zo lang mogelijk op dat platform te houden, want dat levert het meeste reclamegeld op.

Facebook verdient veel geld aan mensen zoals ik. Want het overkomt me regelmatig dat ik facebook open om iets nuttigs op mijn pagina te posten, of om iets op te zoeken op een pagina of profiel van iemand anders …. en dat ik 30 minuten later facebook afsluit en ontdek dat het me niet is gelukt dat ding te doen waar ik facebook voor opende.

Nu vind ik een beetje surfen en “info munchen” niet erg, maar weet je….
Die 30 minunten….dat is mijn kostbare tijd, die ik heb dan verkwanselt aan niets.

30 minuten leven weg, waarin ik zoveel had kunnen doen mét bewustzijn.

En dit steekt, want ik ben iemand die veel wil doen en bereiken. Ik heb doelen. En dát is de aanleiding geweest voor mijn digi-detox. Ik keek ergens in mei naar mijn doelen voor 2019 en besefte me dat ik eigenlijk nog niet veel had bereikt. Tijd om het een boost te geven. Om meer tijd en aandacht naar mijn doelen te sturen. En waar kun je extra tijd vandaan halen? Inderdaad. De tijd die iedere dag ongemerkt verloren gaat aan `het blauwe gat´ dat facebook is, mailen, appen, het surfen op internet en aan kanalen zoals Netflix.

Want ook dat is een ding. Ik ben dol op verhalen, ik schrijf graag en films en series kijken vind ik gaaf. Dat zou ik als hobby kunnen zien. Maar als je een leuke serie ontdekt en dan vervolgens alle opeenvolgende avonden een uur gaat zitten kijken, dan riekt dat weer meer naar verslaving. Ik ben zelfs blij als er een serie in slechts 1 aflevering per week verschijnt (Hoera voor Star Trek Discovery), zodat je net als vroeger een week reikhalzend uit kon zien naar een volgende aflevering én die week 6 uur tijd over had om aan iets anders te besteden. Een goed gesprek bijvoorbeeld. Of zelf een verhaal schrijven.

Hoe pak ik het aan?

Hoe ga je stoppen met het digitale? Ik heb veel ervaring met stoppen met roken (ik ben er nu gelukkig vanaf) en ik weet dat een goede planning helpt. Van te voren bekijken waar je moeilijkheden kan verwachten en hoe je het soepel kunt laten lopen. Definiëren wat er wel en niet onder valt. Zo besloten we dat mails, apps en persoonlijke berichten vallen onder de categorie communicatie en wel mochten in de detox maand. De grootste moeilijkheid was dat ik social media inzet voor mijn bedrijf en mijn yogalessen. En dat ik in die maand wel moet kijken of ik geen berichten mis. Zo heb ik het uiteindelijk aangepakt:

Social Media zoals facebook, instagram en youtube

De apps voor deze kanalen haalde ik van mijn telefoon. Ik besloot dat ik zo’n één keer per week even snel via de laptop zou checken of ik niets miste waar ik op moest antwoorden en het dan weer sluiten.

Nieuwsbrieven van interessante mensen

In mijn email programma heb ik regels aangemaakt waardoor nieuwsbrieven van interessante mensen en organisaties niet in mijn inbox landen, maar in een submap die ik “Leesmap” heb genoemd. Zo beheer ik mijn aandacht doorgaans. Die leesmap gaat alleen open als ik informatie tot me wil nemen en niet tussendoor. Voor deze detox maand besloot ik dat ik er een maand niet naar zou kijken, want deze nieuwsbrieven staan vol met links naar video’s en blogs etc.

Netflix en tv

Dit was simpel. Gewoon niet aanzetten deze maand. Ik kijk nooit naar tv programma’s en op Netflix kijk ik nooit meer dan een uurtje op een avond. Maar toch. 7 avonden dat uurtje opsparen en ik heb een werkdag tijd over om te besteden aan mijn wensen en welzijn.

Man en kinders

Het was voor mij geen halszaak dat man en kinderen meededen, maar vooral voor de kinderen leek het me een goede les. Man deed meteen mee en de kinderen vertelden we dat we een soort “uitdaging” aangingen en een maand geen “schermpjes” gingen kijken. We zeiden dat we dat deden omdat we meer tijd over wilde houden voor leuke dingen. En we beloofden hen dat ze iets leuks mochten kiezen om te doen als ze het een maand zouden volhouden. Ze kozen binnen 10 seconden voor een pretpark. Deal.

Hoe het ging

Geen social media = eitje

Ik vond het in het begin even lastig. Het was onwennig om mijn telefoon te pakken en na het mailtjes en appjes checken klaar te zijn. Geen facebook en instragram op de telefoon. Als de apps er nog wel op hadden gestaan had ik vast gesmokkeld. Ik keek alleen zo’n 3 keer per week op de laptop of er berichten waren. Dat was eerst even een kwestie van streng zijn voor mezelf en de meldingen alleen scannen. Maar na een weekje was het makkelijk om alleen te scannen. Ik werd er niet meer ingezogen. Sterker nog, ik heb nog maanden zonder de apps en de social media gedaan. Heerlijk rustig.

Geen video’s en series = vakantiegevoel

Om geen netflix te kijken en geen youtube video’s aan te zetten tijdens de lunch bijvoorbeeld, dat vond ik wat moeilijker. Maar ergens in de eerste week zaten mijn man en ik ‘s avonds laat nog buiten van de mooie zomeravond te genieten en verzuchtten we: Het lijkt wel of we op vakantie zijn. Echt. Dat is zó maf. Waarom houden we dat er niet in?

Geen nieuwsbrieven en informatie = uitzonderingen nodig

Wat moeilijker was: Niet in de “leesmap” kijken van mijn mailbox. Ik merkte al snel dat ik een paar uitzonderingen moest maken. Eerst voor mensen bij wie ik iets van heb gekocht wat soms aankomt in mijn mailbox. En langzaam aan gedurende de maand maakte ik ook nog een uitzondering of twee voor mails van mensen waar ik altijd naar uitkijk. Die ik bewust miste. Dat is iets anders dan bingewatching toch? Mmmm, grijs gebied was het.

De kinders = wonderlijk wel

Met verwondering keek ik naar de kinderen, ik was erop voorbereid dat het de eerste week moeilijk zou zijn om ze over te halen zich aan de “uitdaging” te houden, maar ….. er gebeurde helemaal niets. Ze vroegen niet of ze iets mochten kijken of een spelletje mochten doen. Ik hoorde ze later wel een keer zeggen tegen een vriendinnetje dat we een maand niets keken en daarna naar dat pretpark zouden gaan. Ze waren er zich dus wel bewust van. Maar ze leken het helemaal niet moeilijk te vinden. We merkten wel dat uitzonderingen nodig waren, op school en bij vriendjes mochten ze wel meedoen als er een scherm aan te pas kwam. Voor de rest van de maand hebben ze heerlijk gespeeld. Ook hier was het “net alsof we op vakantie waren”. Echt heel fijn.

Na de detox

In de laatste dagen van juni vroeg mijn jongste dochter voor het eerst hoe lang het nog duurde. En ik merkte dat ik sommige dingen graag weer wilde kunnen doen (mijn leesmap, af en toe wat kijken), maar sommige dingen ook niet terug wilde (facebook, instagram). Ik heb nog een weken de apps van mijn telefoon gelaten, maar na de zomervakantie moesten ze er weer op. Ik heb een online programma wat 1 oktober gaat draaien (De Magie van Yoga Nidra), dus het hoort erbij voor mij. Deel van het werk.

Al met al vond ik het heel fijn om minder met mijn hoofd in “the cloud” te zijn. Ik kan het iedereen aanraden eens een maandje zonder te doen. Dan ga je ook echt zien wat je wel de moeite waard vind en wat niet. En je gaat ook zien wat voor tijd je overhoudt voor andere dingen. Dat motiveert ook. En een maandje zonder is iets wat ik zeker vaker ga doen. Sterker nog: Ik heb mijn volgende detox al gepland, in november ga ik weer lekker uitschakelen en de overgebleven tijd spenderen aan mijn schrijven van mijn boek.

Ik heb nog een maand of twee zonder netflix gedaan en ik wilde dat graag zo houden, maar toen werd the Dark Crystal: the age of resistance” uitgezonden en moést ik wel kijken 😉
Met mate mooie dingen kijken mag. Sterker nog, dat is heel heilzaam!

En jij

Ik ben benieuwd of ik je met dit blog heb geïnspireerd om ook eens te digi-detoxen.

Hier mijn plan van aanpak nog een keer op een rijtje:

Stap 1:

Neem tijd om te bepalen wat wel, wat niet. Wie doet er mee? Wat doe je als het moeilijk wordt?

Stap 2:

Maak het leuk, bedenk bijvoorbeeld een beloning en maak vooraf een lijst met leuke alternatieven om te ondernemen op de momenten dat je bijvoorbeeld voor de tv hangt.

Stap 3:

Ga ervoor op een een goed uitgekozen moment, baken het duidelijk af.

Stap 4:

Ben lief voor jezelf. Zie het als onderzoek en ben niet te kwaad op jezelf als niet alles lukt. Het is geen “way of life” maar een gereedschap om meer bewuste keuzes te maken voor je tijd.

Succes als je ervoor gaat en altijd fijn om jouw reactie te lezen, je kunt die hieronder plaatsen!

Liefs
Monique

P.s. “De Magie van Yoga Nidra” gaat 1 oktober beginnen, je kan nog meedoen. Klik hier voor meer informatie