Als student had ik een slogan in mijn email handtekening opgenomen die ik zelf heel grappig vond:

“If nothing else, I can always serve as a bad example”

Ik had het ergens gelezen en vond het een heerlijke manier om mezelf niet al te serieus te nemen. Om de druk van de ketel te halen: “Ik kan op zijn minst een slecht voorbeeld voor iemand zijn” (en hopelijk ook wat meer)

Ik moest deze week aan die spreuk denken toen ik me bedacht dat ik onderhand weer eens een nieuwsbrief moest gaan mailen voor mijn bedrijf. Nee, dat zeg ik verkeerd. Toen ik EINDELIJK voelde dat ik weer wilde gaan mailen voor mijn bedrijf. Over dat verschil in moeten en willen, wil ik het vandaag met je hebben. Ik denk dat ik dan op zijn minst een slecht voorbeeld voor je kan zijn, maar hopelijk vooral een goede 🙂

Dat je consistent moet zijn in je marketing, in je contact met je potentiële klanten, dat heb je vast al vaker gehoord. Als ik je een beetje ken, dan word je altijd wat nerveus als je dat hoort. Want wow, consistent zijn is niet een van je super powers. Je bent namelijk geen man en/of je bent niet neurotypisch en/of je verkeert niet in blakende gezondheid en/of je hebt geen nanny die de kinderen verzorgt en/of je hebt nog een bijbaan om je bedrijf te kunnen opbouwen. Kortom…..je hebt wel een bedrijf maar je kunt er niet zo rechtlijning in doorploegen als de meeste mensen. Of als de meeste businesscoaches die je zeggen dat je consistent moet zijn. In jouw geval gebeuren er dingen in je leven waar je gewoon wat mee moet en heb je de keuze om jezelf te overwerken of om je bedrijf regelmatig stil te laten vallen.

Klopt dat? Zo ja, dan kan ik misschien een goed voorbeeld voor je zijn….

Ik was dit jaar weer goed begonnen en maakte om de twee weken een blog en stuurde dan ook een een email naar mijn lijst met dat blog en wat leuke extra’s. En toen ineens, kreeg ik het superdruk met het organiseren van een netwerkdiner en was er een woensdagavond dat ik rond 22.30 neerplofte in de bank om serie te kijken en besefte dat het “consistente mailing woensdag” was.…

Aargh, wat te doen?! Wat te doen?!

Om 22.30 mijn laptop nog aanzwengelen en er een blog/bericht uitpoepen? En geloof me, ik ben op zich zo’n vastbijter die geneigd is dat te doen (ik ben niet voor niets burnout gevoelig), maar deze woensdagavond besloot ik niet door te pakken en de deadline aan me voorbij te laten gaan, met het idee om er morgen mee aan de slag te gaan. En die volgende dag dacht ik ….

“Ja maar, ik mail altijd op woensdag, als ik nu op donderdag mail is dat ook niet consistent!”

En ik besloot dat ik het gewoon naar volgende week woensdag op zou schuiven. Die woensdag erop, bedacht ik dat ik nu ik toch al een week te laat was, ik deze mailing eigenlijk net zo goed over kon slaan en dan gewoon de volgende woensdag weer op schema gaan mailen. Hoefde ik ook niet al die woensdagen in mijn agenda aan te passen. En je raad het al……die woensdag kwam het er ook niet van en ondertussen heb ik 3 maanden geen blogs geschreven en niet gemaild.

Stom hè?

En dat allemaal omdat ik het één keer ben vergeten, vraag je je misschien af?
Ik heb het me ook afgevraagd. De hele zomer. En het antwoord is:nee.
Het lag niet aan die ene woensdag. Het lag niet aan doodordinair uitstelgedrag. Ik was me alweer een tijdje aan het forceren. Om te mailen. Om door te gaan, terwijl alles in me stil wilde staan. ik begreep het niet, waarom dat nodig was. En ik kan ook niet zeggen dat het echt een keuze is geweest om dan maar inconsistent te zijn. Dat is zelden een keuze hè ;). Dat is meer iets wat zo loopt.

Wat ik er van heb geleerd is dit. Pas door het echt los te laten, ontdekte ik waarom ik vast hing.

En daar ga ik je de komende blogs meer over vertellen. Waarom ik geen zin meer had om te mailen. Sterker nog: Waarom ik erover dacht om het hele gebeuren op te doeken en in loondienst te gaan coachen (sterker nog: ik was al aangenomen bij een leuk bedrijf afgelopen augustus). Maar ook dat klopte niet. Ik zat/zit echt even in een uitzoekstuk. Waarom loopt het niet zoals ik wil? Waarom word ik er niet meer blij van, waarom heb ik er geen puf meer voor? Consistent doordrukken helpt niet om die vragen op te lossen. Ja, soms heb je er gewoon geen zin in, maar weet je dat je een eierwekker moet zetten en er even dat uurtje werk uit moet persen.… En soms voel je dat je echt vast zit. En alles wat je vanuit die plek maakt en doet, dat gaat toch niet werken.

Ik ben misschien een slecht voorbeeld voor je vandaag

Want ik vertel je bij deze dat consistent zijn niet heilig is. Of we het nu over je blog hebben, of over nieuwsbrieven versturen, of over social media updaten … voor al die dingen geldt zeker …. het gaat beter met je bedrijf als je dat wél consistent kunt doen. Want mensen zien het niet meteen. En mensen hebben meestal meer dan 1 keer nodig om aan je te wennen en te onthouden wat je voor hen kan doen. Klopt allemaal. Maar als het niet gaat dan gaat het niet en dat wil vaak iets zeggen. Dat je in het verkeerde bedrijf bezig bent. Of dat je verdienmodel niet klopt of dat je je niet op de goede ideale klant richt. Of dat je bent vergeten die elementen erin te stoppen die jou doen opleven en twinkelen (en geloof me, dat gebeurt héél makkelijk door al dat advies wat je gevraagd en ongevraagd krijgt).

Vertrouw erop dat het beter is om inconsistent goede content te posten, dan consistent crap rond te strooien.

Verval niet in plaatsen en mailen om te plaatsen en te mailen. Om consistent te zijn. Vertrouw op je intuïtie en stop even als dat moet. Dat is mijn advies voor jou. En heb je hulp nodig hebt om te ontdekken waarom jij op een bepaalde manier niet vooruit te branden bent met je marketing of met je bedrijf? Dan is een brainstorm sessie perfect voor jou. Dat is een 1 coachsessie met mij waarin je gaat zien waar je op vast loopt. kijk hier voor meer informatie Na een uur heb je gegarandeerd meer inzicht in een stappenplan. Of een stoppenplan 😉 Wat me brengt op een andere slogan die ik op mijn studentenkamertje had hangen. Het stond op een lelijke gratis Marlboro ansichtkaart met cowboys op steigerende paarden:

“It’s not about how many times you fall, it’s about how many times you get back on”

Dat. Daar gaat het om. Val je op je muil en ben je weer niet consistent? Nou en. Stof jezelf af en als je er klaar voor bent, begin je weer opnieuw. Begin je beter.

You go woman!


 

Boek nu jouw BRAINSTORM SESSIE met 50% septemberkorting!


KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE | KLIK HIER OM NAAR DE WEBSHOP TE GAAN

* In september loopt een actie en kun je de sessie met 50% korting bestellen, voor maar 47 euro! Je kan t/m 30 sept boeken voor die prijs, je hebt dan drie maanden om de sessie in te plannen (okt-nov-dec 2022)