In het eerste jaar van mijn ondernemerschap deed ik mee aan een kleine netwerkbijeenkomst waarin je om de beurt mocht vertellen waar je mee zat. Iedereen luisterde naar de ander, zonder vragen te stellen of advies te geven. Alleen aan het einde van de gespreksronde mocht je de vrouw die aan het woord was geweest een briefje geven met daarop jouw advies voor haar.

Nadat ik aan de beurt was geweest en had verteld over de moeite die ik had om in mijn bedrijf geld te verdienen was het mijn beurt om briefjes te ontvangen. Ik kreeg er een stuk of vijf, maar eentje was goed raak. Ik kreeg hem van een coach die ik kende en die me betekenisvol aankeek toen ze het briefje aan me gaf. Dit stond erop:

Focus geeft inkomen

Ik dacht er over na. En ik dacht over haar bedrijf na. Op wat voor manier werkte zij met focus in haar bedrijf? Ze had een achtergrond in kraamzorg, had dezelfde lifecoachopleiding gedaan als ik en ze begeleidde nu jonge moeders om lekker in hun vel te zitten en goed voor zichzelf te zorgen.
Ze was aardig, professioneel en haar website stond als een huis. Al snel werd ze geselecteerd voor een businessmentoringprogramma, waarin er voor haar werd geregeld dat een grote zorgverzekeraar een pilotonderzoek naar de effectiviteit van haar cursus ging doen. Daardoor kregen de moeders die haar programma volgden alle kosten vergoed via een zorgverzekeraar. Deze coach verdiende al snel een goed inkomen met haar focus op jonge moeders!

Wow. Daar zat ik op een afstandje naar te kijken. Dat is wat focus voor je bedrijf en voor je inkomen kan doen! Dat wilde ik ook. En ik keek naar mijn bedrijf, mijn achtergrond, mijn drijfveren om te doen wat ik deed. En de moed zakte me in de schoenen, ik kon de focus niet vinden. Ik vond té veel leuk en het lukte me niet om slechts één ding te kiezen en de rest te laten liggen. En ik besefte me dat ik niet hetzelfde pad zou kunnen of willen volgen als zij. Ik was nog erg zoekende en ik leerde dat ik daar oké mee moest zijn.

Focus laat zich niet zomaar laat afdwingen. Ik sloot er vrede mee door mezelf om te dopen tot “Multipassionele Onderneemster”. Dat is een term die Marie Forleo heeft bedacht om een positieve draai te geven aan de ondernemer die verschillende interesses en passies heeft en die samen wil brengen in haar bedrijf. Marie is zelf ook een multipassionate; ze was professioneel danser, coach en ze schreef een boek en heeft uiteindelijk een miljoenenbedrijf opgebouwd waarmee ze nu heel veel mensen inspireert. Ze is een echte voorloper en ik denk niet dat ze zou zijn waar ze nu is, als ze zichzelf in 2004 gedwongen had één focus te kiezen. Wat ze nu doet is gaandeweg ontstaan, maar het heeft wel tijd gekost.

Als je een vernieuwer bent, een eigen pad wil creëren, omdat je meerdere dingen fijn vindt om te doen, dan herken je dit waarschijnlijk wel. Het goede nieuws is dat je er ook zonder focus kan komen, als je maar volhoudt en blijft schaven. Maar als je snel succes wilt, dan is iets duidelijks kiezen echt een goed idee.

Welke van de twee is jouw route?

Heb je snel inkomen nodig uit je bedrijf, wil je snel bouwen?
Kies dan voor een scherpe focus. Kies een duidelijk afgebakende doelgroep en los een duidelijk probleem op voor deze mensen. Uitbreiden kan later altijd nog.

Ben je echt gedreven door je passies en kun en wil je niet kiezen?
Hou er dan rekening mee dat het wellicht wat langer duurt en zorg dat je tijd en ruimte hebt om het op jouw manier te doen.

Ik hoor graag van je welk pad jij bewandelt!