In het vorige blog heb ik je verteld over het belang van “je kop boven het maaiveld uitsteken” en gewoon je ding te doen. Laten zien waar je voor staat. Als je de neiging hebt dat niet te doen, dan is dat vaak omdat je (onbewust) bang bent voor negatieve reacties. En zoals belooft vertel ik deze week wat meer over hoe ik met negatieve reacties omga.

In de afgelopen 8 jaar heb ik veel online gepost op social media, mijn website én ik heb veel mails gestuurd naar mensen die zichzelf hebben ingeschreven voor mijn nieuwsbrief. Eigenlijk valt het nog best mee, het aantal negatieve reacties, maar wow, vaak hakken ze er wel in! Laat me een voorbeeld geven.

Het was de verjaardag van mijn jongste dochter en ik had nog net een email aan mijn maillijst gestuurd, tussen het taart bakken en stoelen klaarzetten door. Ik weet niet meer wat erin stond, maar ik weet dat ik iets gratis weg gaf, waar ik super mijn best op had gedaan. Ik weet ook dat er iets te koop moet zijn aangeboden in de mail, want toen ik checkte of alles goed was gegaan, kwam er vrijwel meteen een reactie binnen van iemand met de strekking:

“Ik heb me uitgeschreven voor je mails. Het ligt er zó dik bovenop dat je alleen maar wilt verkopen, zo walgelijk”.

Het voelde als een stomp in mijn maag. Ik moest me echt even aan het aanrecht vasthouden om niet van verbijstering om te vallen …. Wat een ontzettende akelige reactie! Ik voelde het door heel mijn lichaam heen golven, de negativiteit.

Ik wist wel dat het gangbare advies van andere ondernemers en coaches zou zijn om mails zoals deze te negeren, maar ik was verbijsterd. En toen boos. Waddefuk?! Ik drukte op reply en schreef iets van deze strekking:

“Waarom mail je me dit? Je kan je toch gewoon uitschrijven? Echt heel naar dit.

En toen mailde ze me terug. Dat het misschien ook wel haar eigen frustratie was. Dat ze het zo verkoperig vond. Omdat ze zelf een bedrijfje had gehad en het er erg moeilijk mee had om te verkopen. Dat ze er gedesillusioneerd mee op was gehouden. Ze bood haar excuses aan.

Ah! Ik mailde wat aardigs terug. Dat ik het begreep waarschijnlijk (want dat doe ik ook). Ik bedankte haar voor de uitleg en zij mailde nog wat aardigs terug en dat was het. En dit was uiteindelijk een hele goede les voor mij, waar ik nog vaak aan heb gedacht:

Haar reactie ging helemaal niet over mij, mijn mail en mijn producten en diensten
Haar reactie ging over haar.
Ze werd getriggerd door mijn mail. En daardoor gooide ze modder naar mij.
Maar ik hoef daar niets mee.

In dit voorbeeld heb ik gereageerd op de persoon en dat heeft met iets geleerd over waar negatieve reacties vandaan kunnen komen en hoe er mee om te gaan: Neem het niet persoonlijk op. Zelfs niet als ze het heel persoonlijk maken. Als je dat niet doet, kun je ook rustig blijven en beoordelen of er misschien iets te leren valt uit een negatieve reactie. Want dat kan zeker ook gebeuren. Dat je er je voordeel mee kan doen, omdat iemand je op een gebrek of fout wijst. En dan is het weer handig dat je het niet alleen maar negeert.

Maar, voordat je nu denkt dat het een goed idee is om een conversatie te beginnen met iedere negativo, nog even deze mooie quote van Winston Churchill: “Je bereikt je doel nooit als je stopt om naar elke blaffende hond een steen te gooien”.

Het hoort er ook gewoon bij. Laat je niet van je pad afhouden en laat je niet stoppen.

En mocht jij nu denken, “Monique, Mensch rot op met je mails”, dan weet je dat je gewoon mag uitschrijven zónder me dat te vertellen. Echt. Helemaal goed!

Oja en positieve reacties mogen altijd hè? Die neem ik namelijk wel heerlijk persoonlijk op hahaha

Heb een fijne week!