“Meer zichtbaar worden op social media” was het meest voorkomende antwoord op de vraag “welke strategie gebruik je op dit moment om meer klanten/omzet te halen?” in mijn survey van twee weken geleden. Het verbaasde me niet, want dit is het heersende idee, dat dit dé manier is om meer klanten binnen te halen en het meer te laten stromen in je bedrijf. En dat is het lang niet altijd en zeker niet voor iedereen.

Daarom heb ik besloten er een blog aan te wijden. Aanwezig zijn op social media kan je zeker klanten opleveren, ik heb er ook vaak klanten gevonden. MAAR er zitten best wat haken en ogen aan die tactiek. Daar vertel ik je hieronder meer over, met handige tips en inzichten om social media vóór je te laten werken én ik vertel je wat waarschijnlijk voor jou een betere strategie is.

Hoe social media werkt

Het meest belangrijke om te beseffen is dat deze platforms er niet zijn om jou te helpen. Jij bent hun product. Ze verdienen hun geld met het verkopen van advertenties en om zoveel mogelijk advertenties te kunnen verkopen hebben ze er baat bij dat het een levendige boel is op hun platform: Dat mensen er veel en vaak op rondhangen. Daarom doen ze hun uiterste best om het zo verslavend mogelijk te maken. Als je jezelf hier verder over wilt ontnuchteren, kijk dan eens naar de film The Social Dilemma. (hier vind je meer informatie)

Hoe je meer zichtbaar wordt op social media

Als je je bewust bent van dit gegeven, dat social media platforms jouw aanwezigheid en aandacht willen, dan kun je dat gebruiken om je strategie te bepalen. En dat betekent dit: je moet regelmatig posten en aanwezig zijn op die kanalen om het écht voor je te laten werken. Want dan ben jij regelmatig aanwezig en dat is “ketsjing” voor die platforms. Er is geen weg omheen, geen easy fix. Die algoritmes zijn niet te bedonderen. Het enige wat werkt is dat je er content op plaats en reageert en er zo tijd en aandacht spendeert. En omdat het zo verslavend is, gaat dat nogal makkelijk. Het is raadzaam om jezelf wat regels op te leggen over hoe veel tijd je daar aan kwijt wilt zijn. (Ik overweeg om hier een webinar over te geven, als je interesse hebt, laat het weten in de comments, dan doe ik dat binnenkort!)

Wat doet het goed in de algorimtes?

Als je wat social media marketing informatie hebt opgepikt her en der dan weet je dat het de grote hamvraag is “Wat post ik dan? Wat doet het goed in de algoritmes?” Mensen zijn daar zo mee bezig. Zo zie ik bijvoorbeeld op facebook mensen een bericht plaatsen met een opmerking dat “de link naar hun website in de comments staat”. Dit doen ze dan omdat facebook een bericht met een uitgaande link erin minder laat zien aan het publiek. Maar denk je nou echt dat een facebook dat niet door heeft, die link in de comments? Tuurlijk wel, berichten met een dergelijke link in de comments worden inmiddels net zo laag gerankt als een bericht met een link erin. Als je je afvraagt waarom, dan denk maar weer aan het bovenstaande. Een link in jouw bericht die een bezoeker naar een website buiten facebook brengt, betekent dat facebook klandizie verliest. Jouw aanwezig houden op facebook is hun doel. Erg hè, eigenlijk. Maar we gaan door! We hebben immers besloten niet te stoppen, al speel ik regelmatig met het idee, nadat ik een digitale detox heb gedaan en denk “hè, wat was dat fijn!” 😉 Maar als je wél doorgaat met je socials dan moet je onthouden dat wat jou het meest zichtbaar houdt, content is die mensen op facebook e.a. platforms houdt! Content die interessant is voor mensen. Wat me op het volgende punt brengt:

Wat doet het goed bij jouw publiek?

Het is heel belangrijk om dit te weten en te onderzoeken. Maar vergeet niet jezelf af te vragen VOOR WIE je wilt opvallen? Want je moet goed onthouden dat volgers en likers nog een potentiële klanten zijn. Een hele grote fout die je kunt maken is dat je lukraak maar wat post of dat je heel erg gaat reageren op de mensen die liken en reageren, maar die helemaal niet geïnteresseerd zijn in jouw diensten of producten (tante Miep die het zo leuk vindt dat je een bedrijf hebt bijvoorbeeld). Dit is de grootste fout die ik zelf heb gemaakt: Als je niet goed weet wie je ideale klant is, met wie je graag werkt en waar die persoon mee zit, wat voor informatie die persoon zoekt, dan is het heel moeilijk om gericht bezig te zijn met je social media kanaal. En het vertelt je ook niet op welk kanaal je bezig moet zijn. Spendeer jij veel tijd op facebook, maar dan blijken die twintigers die je wilt bereiken liever te instagrammen….

Het staat of valt dus met een paar dingen:

hoe meer je weet over je ideale klant (en dat zijn dus de mensen die echt willen investeren in jouw dienst of product, niet de likers) hoe meer je social media marketing zal opleveren
• hoe beter jij kunt verwoorden en verbeelden wat deze mensen zoeken, hoe sneller ze klant worden
hoe consistenter jij bent in het posten en reageren op social media, hoe meer je berichten gezien zullen worden
• Hoe beter jij weet op welk kanaal je de meeste potentiële klanten zult vinden, hoe sneller het zal werken
• En dan zit er helaas wel wat in die marketingtactiek dat het sociale platformen zijn en mensen er niet op zitten te wachten dat je alleen maar loopt te verkopen. Nope. Je moet goede informatie geven, inspireren, vermaken….en dan….heb je hun aandacht en kun je wellicht een klant maken van een volger.
• En dit heb ik niet genoemd tot nu toe in dit artikel, maar je mindset en de energie waarmee je aanwezig bent op deze kanalen, bepaalt zeker ook wat van je succes. Ik heb het meer dan eens gemerkt: Hoe je je voelt over wat je aanbied en wat je doet in je bedrijf, dat bepaalt ook écht wie je naar je toe trekt, als volgers en als klant.

Mijn advies: Gebruik social media vooral, doe het elke dag een beetje en doe het op de goede manier, op een manier waar je zelf blij van wordt (je energie geeft!) en die waarde geeft aan mensen die ook potentieel willen investeren in wat jij te bieden hebt.

Andere goede tactieken om meer klanten en omzet binnen te halen

En vergeet niet dat er andere dingen zijn die je kunt doen, die misschien op dit moment veel sneller werken en beter bij je passen dan meer zichtbaar worden op social media: Begin in je eigen omgeving, met mensen die je kent en die je echt wat gunnen en willen helpen. Denk bijvoorbeeld aan:
• Mond-tot-mond reclame: Vertel iedereen met wie je een praatje maakt wat je doet. Niet dat zij dan potentiële klanten zijn, maar wie weet kennen ze mensen die dat wel zijn. En energetisch werkt het ook. Je laat van je horen, je spreekt het uit.
• Netwerken: ga eens naar een netwerkbijeenkomst in jouw buurt. Ook weer niet met de verwachting meteen een klant tegen het lijf te lopen, maar om contacten te leggen. Wie weet kom je er mensen tegen met wie je samen kunt werken of die naar jou door kunnen verwijzen
• Als je bovenstaande dingen niet durft te doen omdat je “je praatje” niet klaar hebt, dan betekent dit dat je nog niet helder bent in wat je doet en voor wie. En dat……dat is echt zo’n belangrijk stuk. Als je het live niet over kunt brengen, lukt je dat op social media ook niet. Ga in dat geval eens na hoe je je aanbod kunt verhelderen. En als je daar hulp bij nodig hebt, dan hoor ik het graag! Businesscoaching kan je daar zo ontzettend bij helpen. Zodat de marketing die je onderneemt wél voor je gaat werken!

Zo, dit was een wat lange post over het wel of niet gebruiken van Social Media als dé marketing tactiek om op te focussen. Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je er wijze keuzes door maakt. Ik hoor heel graag wat je ermee gaat doen, of niet mee gaat doen en als je vragen hebt, stel ze gerust in de comments! (Mag zelfs met link 😉

En als je mij zoekt op social media, dan zijn dit de links:

facebook/moniquecoppenscoaching
instagram/monique_coppens/
linkedin.com/in/monique-coppens