Tegenwoordig durf ik van mezelf te zeggen dat ik best goed ben in verkopen. En verkoopgesprekken. Maar dat is wel eens anders geweest. Ik deel graag mijn eerste verkoopdebacle met je, want daardoor kreeg ik hét meest belangrijke inzicht om beter te worden in verkopen. Komtie:

Toen ik een jaar of 18 was (ergens begin jaren 90) werd ik op een middag gebeld door een studentenuitzendbureau of ik diezelfde avond nog naar een training wilde gaan om een baantje te scoren bij een callcenter. Dat callcenter zat te springen om hulp, vertelden ze me en daarom mocht een vriendin die op dat moment bij me op bezoek was ook mee komen. We moesten dan eerst nog even langskomen op het bureau om haar ook in te schrijven. Deal.

Een klein uurtje later stonden we bij het studentenuitzendbureau en werd me gevraagd of ik mijn neusbel en oorbellen thuis wilde laten als ik naar het callcenter zou gaan. Ik vroeg waarom dat nodig was, aangezien het om een baan ging waarbij ik mensen via de telefoon zou spreken. Ik kreeg te horen dat ik zo geen goede indruk zou maken op de mensen van het callcenter. Ik geloof niet dat ik alles uit heb gedaan. En daarom weer ik tot op de dag van vandaag niet of ik ben afgewezen vanwege die neusbel of dat ik echt niet kon verkopen. Ik denk het laatste. Nu met de wijsheid van jaren weet ik wel waarom ik het niet goed deed.

We kregen een korte training en moesten met zo’n script oefenen:

“Dag mevrouw, u spreekt met Ingrid, van Lulkoek & Co,
vindt u het goed als ik u vertel over …. etc blah blah blah”

Het doel: verzamelkaarten met stickers verkopen. Ofzoiets. Ik begreep het niet. Ik zag het niet voor me, wat het precies was en waarom iemand er geïnteresseerd in zou zijn. Zeker niet voor de prijs die in het script stond en die we dan na veel omwegen mochten verklappen. En ik bakte er niets van. Dat hoorde ik zelf ook wel toen ik het script moest oefenen met die vriendin. Het ging al fout met zeggen dat ik Ingrid heette. Wat ik dacht klonk door mijn stem heen – stom! Maar het stond in het script. Ik vroeg aan die trainer waarom het in het script stond. Kon hij geen intelligent antwoord op geven. Hmmm. – stom!

Ik deed zó mijn best om het niet stom te laten klinken, maar was er niet erg succesvol in.

En toen moest ik die kaarten aanprijzen. Het ging me niet goed af. Ik las het scriptje wel voor, maar inwendig dacht ik …. “Waarom zou je hier in godsnaam ja op zeggen?” En dat zal wel te horen zijn geweest…. Ik kreeg het baantje niet. Ik kreeg geen reden te horen, maar hoezeer ze ook “zaten te springen om hulp”, ze hadden mij en mijn vriendin niet nodig. Alle anderen die op de training waren wel. En ik was eigenlijk wel opgelucht, ondanks dat ik geld nodig had en het zwarte zaad me niet lekker zat. Ik wist dat ik er niet blij van zou zijn geworden om vreemde mensen die daar niet om hadden gevraagd tijdens etenstijd op te bellen om ze bullshit aan te smeren.

Ik moest toevallig aan dit voorval terugdenken toen ik nadacht over wat nou maakt dat ik me tegenwoordig heel wat beter voel over de verkoopgesprekken die ik voer. Daarbij spelen natuurlijk meerdere dingen een rol, maar de meest belangrijke heb ik toch geleerd op dit middagje call center in 19nogwah:

Ik geloof echt dat wat ik aanbied heel waardevol is. Ik sta voor mijn product. Zo anders dan bij de flutkaarten! Ik kan mijn eigen diensten goed verkopen, omdat ik weet dat het werkt, dat de coaches & therapeuten die ik help echt vooruitgang boeken en meer klanten krijgen.

Als ik met iemand in gesprek ben en ik voel dat ik haar zo veel sneller naar een succesvolle praktijk kan brengen, dan laat ik dat weten. Ik ben dan enthousiast en niet bang voor afwijzing. Want ze wijst mij niet af als ze mijn product niet wil. Of misschien ook wel. Maar dat is dan haar probleem. Als ik voél dat ze geweldig geholpen is met mijn coaching, dan breng ik dat heel direct over. En zo word verkopen gewoon echt een dienst verlenen, voor mijn gevoel. En dat werkt. Kunnen ze nog “ja” of “nee” zeggen, maar ik weet dat ik waarde heb geboden, een helpende hand heb uitgereikt en daar kan ik me hoe dan ook goed over voelen!

En hoe zit dat bij jou?

Hoe goed voel jij je over de producten en diensten die je aanbiedt? Kun je er echt voor staan en enthousiast over vertellen? Weet je precies voor welke mensen het een schot in de roos is?
Als je op een van deze vragen een “nee” moet antwoorden, dan is mijn Business Alchemy Traject voor jou een schot in de roos!

Hier lees je er meer over Business Alchemy

En als je persoonlijk met mij wil afstemmen wat de mogelijkheden zijn:
boek dan hier je ontdekgesprek!

Zie ik je binnenkort? 😉