Wil je je bedrijf sneller laten groeien? Dan moet je sneller falen!

De eerste keer dat ik dat hoorde had ik zoiets van, DeWat? Maar toen het werd uitgelegd, begon ik er wat in te zien. Het idee is dat wanneer je merkt dat iets niet werkt, je niet bang moet zijn om snel in te grijpen en het te veranderen of te laten gaan. Het is beter om snel te falen dan te blijven investeren in iets waarvan je weet dat het niet werkt. Je moet leren oké te zijn met mislukkingen, het sneller leren zien en accepteren. Zo kan je sneller van koers te veranderen. En dan lik je je eventuele wonden – liefst snel – en ga je weer verder.

Ik moest aan dit idee van snel falen denken toen ik vorige week een creatiedag had met een klant die ik vorig jaar in een groter traject heb gecoacht. Ze had me nu ingehuurd om de lancering van een specifiek product uit te werken. Maar tijdens het coachen kwamen we er al snel achter dat het eigenlijk helemaal geen goed idee was om dit product nu te lanceren. In de fase waarin haar bedrijf zich nu bevindt, zou het erg onrendabel zijn en veel tijd en energie afnemen van de promotie van haar jaarprogramma dat later dit jaar plaats gaat vinden.

Ik stelde voor dat ze het hele product nu uit haar webshop zou halen, zodat ze zich nu al op het lanceren van haar grote jaarprogramma kan richten. Ik verwachtte een tegensputtering. Zat al klaar om verder te coachen. Want ze had me immers voor de lancering van dit product ingehuurd! Maar het mooie is, dat ze een heel intuïtief persoon is, ze werkt op energetisch gebied en dus zei ze na een minuutje stilte

“Ja. Wow, dat voelt als een opluchting zeg!”

We moesten lachen en ik dacht “Dát is pas snel falen daar kan ik nog wat van leren!” Ik ben zelf helemaal geen snelle faler, maar ik ben er beter in geworden. Toen ik net begon in mijn bedrijf kon ik er heel lang over doen. Twijfelen. Besluiteloos blijven. Geen knopen doorhakken. Ik wilde er zeker van zijn dat het écht niet ging werken, voordat ik ermee stopte, want ik had er al zoveel tijd ingestoken! Maar je kunt echt nog veel meer tijd én momentum verliezen door door te gaan met iets dat niet werkt, niet rendabel is, of wat je niet leuk vindt om te doen.

Een andere kant van snel falen is dat je er meer door leert durven doen. Als je erg perfectionistisch bent en bang om fouten te maken, dan kun je te lang wachten voordat je iets test op je klanten en je volgers. Het is juist belangrijk om gewoon wat uit te proberen, want dan krijg informatie terug: Verkoopt het? Vinden klanten het goed? Trekt het de aandacht van je volgers? In het Engels zeggen ze dat zo mooi:

“There is no failure, only feedback”

Werk het niet? Stuur bij. Of laat het vallen. Neem een adempauze als je er heel erg van baalt en dan ga je weer verder. Geen probleem, hoort er gewoon bij.

Zo leer je jezelf sneller falen … om uiteindelijk meer te winnen.