Het was me weer een jaar. En het is me er nog steeds één trouwens!

Geen makkelijke tijden om te ondernemen. Ik heb dat in ieder geval gemerkt. Na een goede eerste helft ben ik in de tweede helft van het jaar stilgevallen. Ik moest echt afstemmen op mijn innerlijke kompas en dat van mijn bedrijf.

“Er klopt iets niet, maar wat is het?”

Ik heb mijn eigen Merk Archetype Intensive nog een keer gedaan en tot mijn verrassing waren mijn twee Archetypen weliswaar nog dezelfde, maar waren ze van plek gewisseld. Hierdoor heb ik mijn focus nog meer aangescherpt op zelfexpressie als hét geheime ingrediënt van succesvol zijn in het onder de aandacht brengen van je bedrijf. Nee, meer dan dat. Je eigen uniekheid uitdrukken gaat ook over een bedrijf creëren dat klopt voor jou, dat je iets doet waar je blij van wordt en waar je trots op bent.

Maar…..kun je alleen maar doen waar je blij van word in je bedrijf? Werkt het dan wel?

Die vraag heb ik me het afgelopen half jaar gesteld toen ik bij het afstemmen van mijzelf op mijn bedrijf er weer tegenaan liep dat ik als persoon totaal geen behoefte meer heb om op social media te zitten. Been there, done that. Heel veel moois door ontdekt, maar ook superveel tijd mee verspild. Maar ik weet ook dat social media nuttig is voor mijn bedrijf, dat heb ik in de loop der jaren echt moeten onderkennen. Dat is toch dé plek waar klanten mij vinden.

Wat doe ik ermee als ik in mijn hart, in mijn ziel een dikke, vette NEE voel?

Ik weet niet eens meer hoe het gebeurde, maar ergens tijdens deze soul search van afgelopen zomer kwam ik het boek “Digital Minimalism” van Cal Newport tegen en dat gaf me een goed antwoord op mijn vraag. Sowieso was het een feest der herkenning om het boek te lezen, want hierdoor besefte ik me dat ik in 2017 misschien wel zo moe was van mijn bedrijf omdat het vanaf de start in 2013 in toenemende mate om social media was gaan draaien. En dat was geen bewuste keuze geweest, dat gebeurde. Ik hield niet voor niets digitale detoxen, ook in mijn persoonlijke leven (hier lees je over mijn detox uit 2019).

Cal geeft in zijn boek echter een aantal tips voor die digitale detox, die ik als zeer nuttige aanvullingen ervaar. De meest nuttige voor mijn bedrijf is dat hij stelt dat je na de detox heel bewust bepaald aan welke behoefte een technologie moet voldoen voordat je het terug In je leven haalt. En dat als je het terug in je leven haalt, je het duidelijk afkadert en focust. Dus als je veel klanten overhoudt aan facebook, dan is het verstandig om weer op facebook actief te worden, maar daarbij houd je dan wel dat doel voor ogen, dat je het daarvoor doet. Je wordt dan strategischer.

Ik ben voornemens vanaf 2022 dit “gezondere” gebruik van social media voor mezelf uit te gaan vlooien en ga weer wat actiever worden daarin. En ik ga er zeker verslag van doen op mijn blog, ik zal je tips geven en vertellen over mijn proces.

Plezier houden in wat je doet is erg belangrijk. De energie waarmee je werkt. Ik denk echt dat mensen dat kunnen voelen.

Voor nu ga ik eerst nog de kerst vieren. Daarna ben ik bij je terug met een fijne, ludieke verjaardagsactie!

Ik wens je fijne kerstdagen en een voorspoedig 2022 en laat me eens weten wat jij voornemens bent!

Hier een mooie stukje uit een interview met Cal Newport