Als tiener werkte ik bij een jongerenpodium en heb ik heel wat rock, pop en punkbandjes zien spelen. Ongeveer iedereen die ik kende speelde een instrument en zat in een bandje, met wisselend succes. Ik zat zelf ook in een band, niet heel verdienstelijk drummend. Regelmatig moet ik aan die tijden terug denken omdat er best wel een parallel is tussen het podium opklimmen met je bandje en jezelf laten zien met je bedrijf. Ik vind het soms erg helpend om aan een van die podium metaforen te denken, daarom ga ik er vandaag een met je delen.

Een huisgenoot was geluidstechnicus en had een avond gewerkt bij een ander podium. Er speelde een band die ik niet kende. Ik vroeg hem de dag erna of hij een leuke avond had gehad en wat voor soort band er speelde. Oh, het was echt van die “stadionrock zonder stadion”, zei hij. Ik liet het even bezinken, maar had toch meer informatie nodig om het echt te snappen. “Nou, legde mijn huisgenoot uit, “het was zo’n band die opkomt met zo’n zanger met een zonnebril op die dan roept “Is everybody happy!” tegen de twee man en de paardenkop die in het kleine zaaltje staat. En dat gedrag hield hij het hele optreden vol! Echt sneu.”

We lachten. We lachten hem uit dus. Hoe bizar moet dat er uit hebben gezien! Maar als je erover nadenkt is het ook wel weer knap. Hij ging er wel voor!

En wanneer denk ik aan die anekdote? Als ik achter mijn laptopje een blogbericht of social media update schrijf en het richt tot “al die mensen die het gaan lezen”. Of als ik in mijn eentje voor een camera zit die op een keukentrapje staat en dan “hallo, wat leuk dat je kijkt!” zeg. Als je niet oplet, voelt het echt een beetje sneu. Zeker als je net begint met je bedrijf (of opnieuw begint zoals ik). Want dan zijn al die mensen er helemaal (nog) niet.

“Wie leest of kijkt dit nou?!” denk je dan…

Maar het gekke is…..Als je de ambitie hebt dat meer mensen het gaan zien, mensen die er wat aan hebben, dan moet je wel voor het stadion gaan spelen: Er vol voor gaan. Ook al heb je dat publiek nog niet. Een video of blog leeft lang op het internet en over de tijd gaat het publiek aangroeien, zeker als je er voor blijft gaan! Oké, dus dan voelt het op dit moment maar suf. Dan haal ik dat beeld van die stadionrockband zonder stadion er even bij en lach ik even smakelijk om mezelf met die camera op het keukentrapje tussen de knuffels in de kinderkamer, want daar is het daglicht het beste voor video opnames. Het is ook grappig. En vervolgens stuur ik dat blog of die video gewoon de wereld in. “Best knap, om er zo in te geloven” denk ik dan en klop mezelf even op de schouder.


Herkenbaar?

Rock jij ook nog zonder stadion, maar wil je er vol voor gaan? Ik heb een heel mooi VIP pakket “Ontdek je Merk Archetype” wat je kan helpen om je publiek en je klantenkring beter te leren kennen en sneller te laten groeien!

Klik hier om meer te lezen over de Merk Archetypen

overzicht van de 12 merk archetypen