Wat maakt dat je marketing goed werkt? Weten wie je ideale klant is en daar alles op afstemmen in je business. Je maakt je dienst of product voor die persoon, je gebruikt taal en beelden die die persoon aanspreken. Eitje. Elke business en/of marketingcoach vertelt je dit en de betere onder hen vertellen je ook eerlijk dat het zo’n eitje nog niet is.

Maar wat je niet veel hoort is dit: Er is een slag mensen voor wie dit anders werkt. Die lukt het maar moeilijk om één bepaalde focus te kiezen en het liefst doen ze dat niet. Niet in hun bedrijf, maar eigenlijk in hun hele loopbaan en carrière niet. Ik behoor zelf tot die groep. Zoveel interesses hebben en zo veel verschillende dingen kunnen, dat het moeilijk kiezen is. En niet eens willen kiezen, want man, dan kan je al die andere dingen niet doen!

Kortom, ik ben van nature niet heel specifiek geïnteresseerd. Ik ben breed geïnteresseerd. En ja, ik heb me jaren aan laten praten dat het wel oppervlakkig moét zijn als het breed is. Naha. Echt niet. Ik duik diep, ga snel, ben intens en dan komt er ineens een moment dat ik denk “Hmm. Ik heb het wel weer gezien”. Of “Dit kan ik niet de rest van mijn leven blijven doen”. Maar op dat moment weet ik al heel veel van een onderwerp of ben ik al behoorlijk goed in een vaardigheid.

Snel, talentvol, creatief … en er dan weer weg van. Bye bye ontluikend succes, hallo loser.

Ik heb mezelf jaren op die manier neergehaald en gepoogd mezelf in één hokje te frutten. Want er moest wel iets mis zijn met mij, dat ik dingen niet af kon maken, geen focus kon kiezen. Vanuit de buitenwereld hoorde ik steeds dat ik “onderhand eens iets af moest maken”, “niet zo veel onder handen moest nemen” of dat ik “te lui, te recalcitrant, te veeleisend of te kritisch” was. Ik voelde me een loser en was superjaloers op mensen die al van jongs af aan wisten wat ze wilden en daar dan in één rechte lijn, zonder zijsprongetjes kwamen.

Totdat ik Marie Forleo over “multipassioneel zijn” hoorde praten: mensen die meerdere passies hebben en niet kunnen kiezen. En recentelijk ben ik door mede “creatieve dwarsdenker” Marjan Crabtree gewezen op het boek Refuse tot Choose van Barbara Sher waarin wordt gesproken over “scanners”, een term die ik nóg fijner vind. Al vind ik het voor dit artikel wel handig om de term “generalisten” te gebruiken, om af te zetten tegen de specialisten. Maar hoe je het ook noemt, multipassioneel, scanner, creatieve dwarsdenker of generalist, het gaat over een specifieke groep mensen: Mensen die breed geïnteresseerd zijn, die het niet lukt om zich te specialiseren.

Wat is dan het probleem? Het heersende wereldbeeld waarin meer waarde word gehecht aan specialisten.

Nee, erger nog, waarin het idee heerst dat dát de enige gezonde manier is om dingen te doen. We willen meer en meer specialisten. Hoe specifieker, hoe beter lijkt het wel. En natuurlijk zijn mensen die specifiek geïnteresseerd, geoefend en getraind zijn natuurlijk erg nodig in de wereld, het zijn niet de mensen die “out of the box” kunnen denken, die nieuwe ideeën en mogelijkheden zien. Dát is het werk van een generalist die ten onrechte wordt aangewreven een “job hopper” te zijn, die zich niet kan of wil committeren en/of een slapjanus is die gewoon het werk niet willen doen.

Generalisten zijn erg nuttig, als ze tenminste op hun eigen manier mogen werken. Wat dit betreft haal ik graag een metafoor aan uit het boek van Barbara Sher waarin ze uitlegt dat we niet allemaal een specialistenbrein hebben. Dat sommige mensen ervoor gemaakt zijn om als een bijtje van het ene onderwerp, de ene vaardigheid naar de andere te vliegen, ze houden van leren, ontdekken, onderzoeken en dan hop, moeten ze weer verder. Als ze hier goed mee om weten te gaan, oftewel “als ze hun natuurlijke neigingen mogen volgen” dan kunnen deze mensen heel erg waardevol werk leveren, maar het is moeilijk inpassen in een wereld waar je “een focus moet kiezen”. Generalisten maken verbindingen, zien creatieve nieuwe mogelijkheden omdat ze van veel dingen af weten. En kunnen een bijdrage zijn op ieder gebied waarin ze zich – kortstondig – specialiseren voordat ze naar het volgende vliegen. Dat is wat ik denk.

En ik denk dat het hebben van een eigen bedrijf erg fijn kan zijn voor deze mensen, want wat is er fijner dan je eigen pad uit kunnen stippelen?

Kunnen doen waar je goed in bent en ALLES kunnen doen waar je goed in bent, niet alleen maar dat ene stukje! Maar als generalisten hun eigen bedrijf gaan vormgeven, dan lopen ze weer tegen de wereld aan als ze niet opletten. Want als je een standaard business en/of marketingcursus volgt dan krijg je wéér te horen dat je focus moet kiezen. Die ideale klant moet vinden. Kan een probleem zijn dus, voor de generalist. Maar als je nu denkt dat je hier van mij een vrijbrief krijgt om maar wat te doen met je bedrijf, dat je je marketing maar wat in elkaar moet flansen en van alles en nog wat op je website kunt kletsen, dan heb je het mis. Ik ben wel degelijk van mening dat het belangrijk is om heel duidelijk te zijn in je bedrijf en op je website, maar dat moet je als generalist iets anders aanpakken dan de specialist. Tenminste, als je snel wat geld wilt verdienen met je bedrijf 😉

Ga eens denken vanuit dat wat generalisten zo waardevol maakt: Een specialist kan alleen zijn eigen kunstje. Een generalist kent vele kunsten en kan ze mixen. Meestal kunnen ze mensen ook goed doorgronden. Iedereen die met een probleem kampt wat niet rechtlijnig door een specialist is op te lossen, waar gepuzzeld moet worden, creatief nagedacht, out of the box …. dat is een klant voor de generalist. Iedereen die zoekende is, heeft meer baat bij een generalist dan een specialist. Problemen oplossen, nieuwe aanpak en strategie bedenken, allemaal dingen die je als generalist goed kan.

Voor mij viel het kwartje toen ik besefte dat ik wel goed was in het ontwerpen én opzetten van bedrijfsvormen, cursussen en marketingstrategiën, maar dat ik niet goed was om dat soort dingen te draaien. Mijn online lifecoachbedrijf Persoonlijk Paradijs was geen flop, zeker niet. Maar ik was er uitgegroeid, voelde me burnout en ongeïnspireerd. Het stond en het werd saai. En mijn lokale yogalessen, ook redelijk gevuld, maar niet vervullend genoeg. Online yoga nidra bedrijf idem dito. Ik ben een opzetter, creatief ontwerper, geen draaier en onderhouder.

Hoe kan ik dat nu op zo’n manier inzetten dat dat een kracht is een geen valkuil? Wat als ik nu anderen ga helpen een mooi bedrijf rondom hun talenten op te bouwen? Dan kunnen zij het draaien, hoef ik dat hele saaie stuk van draaien en onderhouden niet te doen. Zoals een kraamvrouw of doula helpt met het ter wereld brengen van de baby, maar ze gaat het niet mee opvoeden! Dat was zo’n eye opener voor me. Er is altijd een manier om in je bedrijf het goud te vinden, die mix te maken tussen ALLES wat jij van nature goed kan en waar een bepaald soort klant hulp bij kan gebruiken. En dát is wat ik andere help doen. En dan werk ik met een talent wat ik heel graag gebruik: coachen en begeleiden, mensen doorgronden en empoweren!

En zo heeft het omarmen van wat ik ben, een scanner, een multipassionele generalist, me geholpen mijn draai te vinden als businesscoach

En mijn ideale klant? Iemand die een mooi “eigen” bedrijf wil opbouwen en weet dat ze “out of the box” moet denken, maar daar wel creatieve en onconventionele hulp bij kan gebruiken. Die een “Business Succes Doula” zoekt. Het is voor mensen die al even bezig zijn, al wat businesscursussen of coaching heeft gehad en er tóch niet uitkwam. Of simpelweg voor mensen die snel willen gaan en een bedrijf willen wat vanaf het begin heel “eigen” is.

Zin in een voor een creatieve, diepgaande journey naar jouw ideale bedrijf, waarin alle puzzelstukjes op hun plaats vallen en de kassa rinkelt?

Dan is mijn Business Alchemy coachtraject dé oplossing is voor jou.

Ik duik graag met je in een ontdekgesprek om te achterhalen of dit passende coaching voor je is. In dit gesprek krijg je al veel waarde omdat we nagaan wat jouw ultieme bedrijfsdroom is, wat de eerst volgende stappen in die richting zijn en wat je tegenhoudt.
Meld je aan voor dit waardevolle – en nu nog – gratis ontdekgesprek!
KLIK HIER!