Wat is beter dan perfect? Dat zul je als perfectionist misschien niet zo goed weten, maar het antwoord is: afgerond! Dit is zo’n mooie les die ik mezelf ook steeds weer moet blijven inprenten, want wat is de verleiding groot om maar te blijven schaven en pielen aan dingen! En dan vooral aan de dingen die er toe doen voor je bedrijf. Je website bijvoorbeeld.

Ik weet nog dat ik in 2013 mijn eerste versie bouwde en tegen een bevriende webdesigner zei “het is nog niet helemaal af”. Waarop er door de ander werd gelachen en gereageerd met “een website is nooit helemaal af”. Dat hielp me enorm om op de geplande datum met een druk op de knop “publiceren” mijn “onaffe” website de lucht in te gooien. (Dat was op 8 juli 2013, ik weet het nog goed, de anti-climax ook. Van “Oké, nu is het geloof ik gebeurt, laten we een taartje eten!”)

Inmiddels ben ik alweer een klein jaartje bezig met de businesscoaching variant van mijn bedrijf en begint mijn website eindelijk een beetje richting “oké” te gaan. In de afgelopen maand heb ik de pagina over mijn “Ontdek je Merk Archetype VIP pakket” veranderd. Het staat er nu zo’n beetje zoals ik het wel hebben. Maar in de tussentijd stond er een “onaffe’ versie op die ook zijn werk heeft gedaan.

Ik ben blij dat ik vorig jaar gewoon alvast wat heb neergezet, want daardoor heb ik al wel klanten gekregen voor het VIP pakket, wat zonder websitepagina met informatie een stuk moeilijker was geweest. Ik schrijf je dit natuurlijk omdat ik kneiter trots ben op mijn nieuwe pagina en graag wil dat je hem hier bekijkt, maar ook om je te inspireren naar je eigen werk te kijken en jezelf af te vragen:

Heb ik iets op de plank liggen waar ik aan werk, wat eigenlijk beter al in de etalage kan liggen terwijl ik er verder aan sleutel?

Er zijn veel voordelen om het alvast te doen met een “sneuvelversie” zoals Denise Duffield-Thomas zo mooi beschrijft in haar boek “Chillpreneur”. Ze vertelt over een audio die ze maakte over geldblokkades en dat ze die eigenlijk niet goed genoeg vond, maar toch maar neer heeft gezet als kadootje waar mensen zich voor aan konden melden op haar website. Het stond er jaren, in de “onaffe”, niet-geperfectioneerde versie en ondertussen werd het door 21.737 mensen gedownload en 1 procent van die mensen kocht haar online programma waardoor ze 200.00 dollar verdiende met dat ding! Ze heeft het volgens mij nog steeds ergens op haar website staan!

Dat verhaal en haar hele boek “Chillpreneur” inspireerde mij om vorig jaar, twee weken nadat ik met de Merk Archetypen materialen in aanraking was gekomen, gewoon die webpagina te maken. Ik heb er inmiddels 10 mensen in gecoacht en dat was superfijn! Ik had die mensen en die ervaring niet willen missen, omdat ik alles aan het perfectioneren was achter de schermen!

Ik ben supernieuwsgierig of jij hier ook wat aan hebt, of je ineens iets weet wat je laat liggen terwijl het al de wereld in mag. Deel het hieronder in de reacties en/of mail me op info@moniquecoppens.nl.

Ik vind het altijd fijn om van je te horen!

p.s. Klik hier voor meer informatie over de Merk Archetypen