Vandaag las ik een marketing email en irriteerde me. Weer zo iemand die een algemeen advies uitdeelt, omdat dat advies leidt naar de dienst die ze verkoopt. Je weet wel, zo’n boodschap van “Heb jij nog geen podcast, dan laat je geld liggen!”

Dat zal voor sommige ondernemers zeker opgaan, dat ze meer geld kunnen verdienen door met een podcast aan de slag te gaan, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Kijk meer eens rond en je ziet genoeg podcasts van een paar afleveringen en een link naar een bedrijf waarvan je meteen ziet dat er niet veel gebeurt.

Algemeen advies is bullshit advies

Wat ik daarmee wil zeggen is dat het fijn zou zijn als ondernemers eerlijker zouden zijn in hun marketing en erbij vertellen voor WIE het een goed idee is. Dat is ook best lastig, dat weet ik. Maar wel belangrijk. Ook voor de ondernemer zelf! Laat ik een voorbeeld geven uit mijn eigen verleden.

In 2014 zette ik mijn eerste online cursus online, genaamd “Schoon Schip Maken”, een fysieke en energetische opruimcursus. Het idee van een online cursus was echt super nieuw en ik vond het heel spannend om te ontdekken wie er mee zouden gaan doen. En zonder het te beseffen had ik ook een “Dit-is-voor-iedereen-altijd-goed” boodschap in mijn marketinguitingen.

En toen kreeg ik mijn eerste aanmelding.
Om 21.30 ‘s avonds.
Via de telefoon.

Het was een mevrouw die via via over mijn online cursus had gehoord en graag mee wilde doen. Ik vroeg waarom ze dan de cursus niet gewoon had besteld in de webshop. Ze zei dat ze niet zo goed was met computers en wilde het bedrag graag overmaken. Of ik mijn rekeningnummer wilde geven. En of ik de materialen ook voor haar uit kon printen.

Ik was echt even met stomheid geslagen en moest me echt even herpakken om vriendelijk te zeggen: “Het is een online cursus, ik bied die aan via het internet, als u mee wilt doen dan moet u wel met een computer overweg kunnen”. “Ja, dat weet ik”, zei ze, “ik wil heel graag leren omgaan met de computer”

Ik wist ineens twee dingen heel helder:
1. Dat ik hier stof kreeg voor een goed verhaal, zo’n anekdote die ik nog jaren zou kunnen vertellen, zoals ik nu aan jou doe.
2. Dat ik moest zorgen dat deze mevrouw NIET in mijn online cursus terecht kwam. Hoe jammer ik het ook is om de eerste aanmelder meteen af te zeggen. Beter geen cursisten dan één nachtmerrie van een cursist. Ik wist zeker dat ik geen “computerles” wilde geven in mijn online cursus.

Ik had gelukkig geleerd hoe ik een “slecht nieuws gesprek” moest voeren en vertelde haar dat ze niet mee kon doen. Ze hield nogal aan. Het was bruut. Ik moest haar drie keer “Nee” verkopen, de laatste keer moest ik zelfs zeggen “Je mag gewoon niet meedoen”. Toen hing ze boos op.

Ik klapte meteen mijn laptop open, haalde mijn telefoonnummer van het internet af en voegde een stukje toe aan de verkooppagina van mijn online cursus.

“Deze cursus is niet geschikt voor digibeten”

Ja echt, die term gebruikte ik. Het leek me beter om ze maar meteen af te schrikken, dat scheelt een hoop slecht nieuws gesprekken. Tegenwoordig doe ik het iets minder scherp, maar ik zeg er bij: “De mensen die de beste resultaten behalen met mijn hulp zijn de mensen die al even bezig zijn en die een redelijk beeld hebben van wat ze willen bereiken met hun bedrijf”. Want het is goed om duidelijk te zijn. Goed voor jezelf, maar ook goed voor de ander. Dus durf het te laten zien. Wie komt er niet in?

Nu jij – Actie!

En om het dan even praktisch te maken: Schrijf eens heel eerlijk op welke mensen er niet zo makkelijk resultaat zullen halen uit jouw product of dienst. Kijk dan eens of je dat duidelijk communiceert op je website en social media.


Samen werken aan jouw succes?

Weten welke resultaten jij kan bereiken met mijn coaching? Laten we afstemmen via een gratis en vrijblijvend gesprek en je gaat het ontdekken! In dit gesprek gaan we bepalen of mijn coaching op dit moment zinvol voor je is en natuurlijk kijken we of het tussen ons klikt. De mensen die de beste resultaten behalen met mijn hulp zijn de mensen die al even bezig zijn en die een redelijk beeld hebben van wat ze willen bereiken met hun bedrijf.

Het ontdekgesprek is geen coaching, maar het zal gegarandeerd dingen voor je verhelderen. En als we ontdekken dat mijn aanbod niet bij je past, dan zal ik je doorverwijzen naar opties die beter voor je aansluiten.

Je kunt je ontdekgesprek aanvragen door een mail te sturen naar info@moniquecoppens.nl

Ik zie er naar uit je te ontmoeten!